Over ons
Neuromythes.odisee.be is een initiatief van Odisee. Doel van dit project is het onderwijs wakker te schudden, te wijzen op het feit dat er neuromythes leven in het onderwijs en hiermee de kritische geest aanscherpen. Er is op dit moment al heel wat kennis over neurowetenschappen en onderwijs voorhanden. Toch blijven bepaalde neuromythes hardnekkig leven. Deze neuromythes hebben niet alleen een impact op hoe sommige leerkrachten les geven (bv. “deze leerling is een visueel lerende, dan zal ik hem enkel nog via prentjes laten leren”), maar ook hoe kinderen bepaalde misvattingen over onze hersenen overnemen (bv. “deze oefeningen helpen mijn linkerhersenhelft beter samenwerken met mijn rechterhersenhelft”). We willen deze (neuro-)mythes doorprikken door op een laagdrempelige manier leerkrachten en onderwijspractici te informeren en aan het denken te zetten.
Initiatiefnemer is Pieter Tijtgat (Odisee), onderzoekscoördinator lerarenopleiding en wetenschapscommunicator. Hij wordt bij het tot stand komen van deze website ondersteund door Tinne Van Camp (UCLL), Lijne Vloeberghs (UCLL), Bert De Smedt (KU Leuven) en Catherine Malfait (Odisee). Zij voerden samen een praktijkgericht literatuurstudie uit rond de rol van neurowetenschappen in het onderwijs. Door op grote schaal (in de leraarskamers van circa 400 Vlaamse scholen) hersenstressballetjes te verspreiden, trachten we leerkrachten naar deze website te leiden.
Vragen? Geïnspireerd?
Neem gerust contact op met pieter.tijtgat@odisee.be
Meer lezen?